Saturday, May 30, 2009

KEAJAIBAN MACA

Lambang Peru??

ok..lambang Malaysia --> tongkat ali; lambang China --> ginseng. So, lambang Peru = Maca

biar aku cite skit ape itu Maca?

Maca = sejenis tumbuhan herba

Maca@name saintifiknye Lepidium Peruvianum Chacon. Ape yg menarik pasal Maca ni, ia tumbuh pada ketinggian 14,000 kaki dari aras laut di atas Banjaran Gunung Andes Plateau, Peru. Genting Highland 7,000 kaki..so Maca ni hidup 2x ganda ketinggian genting.

Keistimewaan Maca ni, ia mempunyai daya ketahanan yang tinggi, membolehkannya hidup di dlm tumbesaran yg begitu teruk.(cuaca sejuk, angin kencang dan udara nipis). Utk pengetahuan korang, pd ketinggian 14,000 kaki tu xde serangga yg boleh hidup.

N yg paling menarik, tumbuhan ni xboleh hdup dgn sendiri tau. klau kite petik, die akan tumbuh semula dgn sendiri. tp klau pas kite petik tu kite nk tnm sml, Maca xakan hidup. Menarik kan?

Infomasi tambahn pasal Maca;
  • Maca telah digunakan scr meluas oleh orang asli Inca di kawasan pergunungan Andes Plateau sejak beberapa ribu tahun yg lalu.

okeh..nk g umah member aku sat..sok die nk tunang..nk g tolong2 ckt..

t aku update lg

daaa

3 comments:

madey said...

mcm bace ensiklopedia plak..haha

hananiEy said...

mas da ade blog occayyy ;)

mascin said...

hahaha madey ni aku nk sharing information la...mst ko xpenah tau kan..

hehe nani..aku tcabar ni korg je de blog..aku nk de jgk =p